8 januari 2012

Guldkorn!



Jag har alltid varit svag för pampiga guldspeglar. 
Denna i modell större hade gärna fått flytta hem till mig!



Någon gång ska jag bo i ett stort hus, där jag får plats med denna sänghimmel.
En flickdröm som hänger kvar...
Sängen kräver dock sitt rum, ett rum med rymd, luft och ljus...


Är på jakt efter nya bänkskivor till köket.
Vit carramarmor hade suttit fint. Jag har även funderat på grå kalksten a´la Ernst. Kalksten är däremot väldigt omtåligt och passar kanske inte så bra till min livsstil.

Servisen på bordet från KD, är en riktigt samlarfavorit. 
Jag kan inte riktigt få nog av blåvitt porslin.

Foto: Marcus Lawett, Residence

Hörom dagen botaniserade jag i affärens tidningshylla och kom hem med en tidning jag annars inte brukar köpa, Residence. 

Jag fastnade för omslagsbilden som är denna fräscha soffgrupp på bilden här ovan.
Jag tycker att den har så härligt formspråk med härligt krispiga vårfärger.

Alla bilderna här ovan kommer från ett reportage från en härlig Malmövåning.
Och jag blev allt lite kär...
I ljuset, i färgerna, i allt.

I varje bild kunde jag hitta mina guldkorn och nu drömmer jag om stora luftiga rum, med enorm takhöjd.
Gärna med många rum i fil, med pampiga dubbledörrar mellan rummen.

Drömma är härligt och någonstans innan mig gror en längtan, en iver och en idé!

Mitt tips idag blir att nästa gång ni står framför tidningshyllan och vill inhandla lite inspiration, köp något helt annat än mot vad ni brukar. Ni kanske inte gillar allt.... men man vet inte, nya infallsvinklar kan ta ut en på oanade projekt!

Några nya guldkorn rikare helt enkelt!

Kram Maria





7 kommentarer:

  1. Renare ytor är precis det jag längtar efter när julen åker ut! Nu är mina randiga kviltar som jag köpte från dig på plats i soffan - blev så bra!

    Gott nytt år!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Bilderna är helt underbara och nu ska vi inreda vårt vardagsrum lite efter att julen (äntligen) försvunnit :-)

    Blir nog ett inköp av Residence idag. Höll den i handen förra veckan, men bytte till en annan tidning.

    SvaraRadera
  3. många som inspireras av detta inlägg tydligen ..*ler.

    SvaraRadera
  4. Ohhh så vacker våning, superfina bilder!! Jag håller med, lite nya intryck ger allt lite extra inpsiration och nytänk. Köpte nya Plaza och upplevde precis samma sak, får nog kika in Recidens också nu ser jag :-)) Härligt att få drömma ibland...Fin måndag. Kraaam Paula

    SvaraRadera
  5. Residence menar jag såklart...fniss är nog lite trött ännu :-))

    SvaraRadera
  6. Tjusiga o luftiga miljöer!

    SvaraRadera
  7. Hej Maria! Vi har marmorskivor i vårt kök och dom är jättefina -men känsliga... Främst mot fett och syror men även ett vattenglas lämnar en ring efter sig om man inte är där och torkar. Ganska repiga blir dom också, men samtidigt syns allt så himla väl när dom är nya. Det kanske är lite som med en diskbänk att till slut är hela ytan lite nött och då syns det kanske inte på samma sätt? Jag har även tappat en glasburk på bänken och då blev det ett rejält märke... Trots det gillar jag dom jättemycket, men eftersom du tydligen är på jakt efter nå't tåligt, så vill jag inte rekommendera marmor.

    SvaraRadera