11 december 2014

Dukningstips


Jag har gått igenom mitt bildarkiv och sökt efter julinspiration inför kommande festligheter.

Någonting i denna stilen, kommer att få pryda vårt bord till jul.

Här nedan kommer några tips inför juldukningen.

Till riktig fest satsar jag på linneduk i krispigt vitt.
Jag lämnar mina till kemtvätt. Då blir de riktigt vita, stärkta och får en sådan vacker yta.
Jag har försökt mig på att tvätta dem själv, men för att få till det där vackra, krävs nog en mangel och det äger jag ingen. Så kemtvätt är det verkligen värt.

Samla gärna ihop olika ljusstakar på bordet. Det gör ingenting att de är olika i både storlek och form, så länge de håller samma färgskala.
Silvriga, guldiga i glas, ta de du har hemma och sätt samman med likadana ljus.
Arrangemang blir gärna vackra, då man sätter ihop många små till en stor enhet.

Stjärnorna i tidningspapper kommer från Granit, här tillsammans med små silverkulor från min butik.
Du hittar silverkulorna här.
Vitt, grönt och silver, det tycker jag är så vintervackert och passar ju faktiskt hela säsongen. Både till jul, nyår och därefter.


Hyacinten i en vanlig vas.
De passar till alla möjliga vaser, behöver inte vara de speciella hyacintvaserna.
Man ska tänka på att de vita rötterna ska nå till vattnet. Men vattnet får inte komma ända upp till löken, då ruttnar den.


Ett juleljus på varje tallrik.
Dessa gamla julgranshållare är så fina att sätta på tallriken.
Väldigt dekorativt när man bjuder till bords.
Barnen fick ett rött sugrör till sin dukning tillsammans med ett rött band och namnetikett.
Liknade etiketter hittar du här och här.

Servisen heter Sundborn och kommer från Rörstrand. Jag började samla på denna när jag flyttade hemifrån. Köpte en tallrik varje månad med min studieekonomi. Tyckte verkligen att det var den vackraste servis jag skådat. Sundborn har verkligen en speciell plats i mitt hjärta! Och till julservis passar den ju verkligen utmärkt!

Ikväll ser jag fram emot "Jul med Ernst", det får vi ju verkligen inte missa!

Önskar er alla en riktigt fin torsdag!

Kram Maria

1 kommentar: